Selasa, 14 Februari 2017

DIARI 2017 PART 6: KUDAP-KUDAP ATKINS

Assalamualaikum...

Hari ni kita cerita pasal kudap-kudap la pulak... sebab apa? sebab pagi-pagi tadi masa nak datang keja perut aku punya la dok nyanyi lagu keroncong... lapaqnya... yang ada dalam keta ayaq masak ja... tak boleh jadi ni... aku pun singgah la shell sambil isi minyak sambil beli makanan... hahahha...

Bagi pengamal diet atkins ni rasa-rasa apa yang kita boleh beli untuk isi perut?? yang penting kenyang... haaa mai sini aku nak share.... bila kita dah masuk fasa 2 kita dah boleh makan kekacang... jom kita cari kacang yang sesuai... maksudnya jumlah karbohidrat rendah la kan...


Aku kenalkan KACANG GAJUS (MADU).. Brand Kangaroo.. Ada cop HALAL (penting).. harga aku beli kat Shell RM3.50..


Cuba tengok Nutrition Facts dia... Total Carbohydrate untuk 1 pek (30g) hanya 1.74g saja.... memang rendah sangat... sesuai untuk pengamal diet Atkins.. Makan kacang ni 1 pek dengan air masak kenyang tau... kalau tak percaya cuba tengok...

Bila dah sampai opis aku teringat aku ada beli yogurt dulu... tinggal sikit je... takut expired pulak... terus pi ambik kat pentri nak makan... Yogurt pun boleh makan untuk pengamal diet atkins bila dah masuk fasa 2... tapi kena yang asli tau... bukan yang ada perisa-perisa tu...


Yogurt Asli... Brand Nestle.. of course ada cop HALAL... harga tak silap aku RM6++ untuk 1 bekas (470g)


Tengok Nutrition facts untuk yogurt asli pulak.. Kandungan karbohidrat untuk 100g yogurt 6.7g sahaja... memang sesuai untuk diet atkins... actually aku pernah jumpa yogurt asli yang lagi rendah kandungan karbohidrat dia... tapi takde gambar la pulak... next time kalau aku beli lagi aku upkan entri kat sini... berapa banyak 100g yogurt tu?? aku pun tak pernah timbang... hahahahah... tapi aku selalu ambik dalam 3 ausu besar je sekali makan... rasa yogurt asli ni memang la tak boleh telan bagi yang tak biasa... rasa dia masam ja... takdak perasa lain... jadi nak bagi ada rasa korang tambah la buah-buahan berry macam strawberry dan blueberry dalam tu... kenapa buah berry je?? sebab diet atkins fasa 2 hanya boleh ambil buah berry ja... jadi jangan banyak soal... ikut ja na.. heheheh


Tapi hampa tengok apa aku taruk dalam yogurt tu... ni baki-baki kacang gajus tadi aku beli tak habis makan lagi... aku patah kecik-kecik taboq dalam tu.... rasa boleh tahan la... bila masuk mulut rasa masam... bila kunyah rasa lemak-lemak daripada kacang tu... boleh la nak telan...

Berapa jumlah karbohidrat aku dah ambik pagi ni??

andaikan aku makan:
yogurt asli 100g + 1 pek (30g) kacang badam
6.7g + 1.74g = 8.44g

Untuk fasa 2 pengambilan karbohidrat maksimum adalah 45g
Jadi ada baki lagi 36.56g.. banyak lagi boleh makan tu..

Senang kan Diet Atkins ni... makan la apa kita nak makan... janji makan ikut portion yang betul..

JOM DIET..

3 ulasan:

  1. Sedap juga sebab ada susu dan kacang... Kalau betul cara diet memang menyihatkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya betul... yang penting diet jangan berlapar...

      Padam
  2. Saya ada buat diet atkins dulu tapi sekejap je haha, bila lah nak start buat balik ni..

    ieyra h. | blog

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...